René Magritte – ΕΝΑΣ ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ
Το 2001 κυκλοφορεί στους κινηματογράφους το “Mulholland Dr.”, η σουρεαλιστική νέο-νουάρ του David Lynch που άφησε κοινό και κριτικούς απορημένους πριν την δοξάσουν τελικά. Διαβάζω πως η ταινία «άφησε τη γενική έννοια των γεγονότων ανοιχτή προς ερμηνεία και πως ο ίδιος ο Lynch αρνήθηκε να δώσει εξήγηση για τις προθέσεις του στην αφήγηση. Περιέγραψε την ταινία ως «μια ιστορία αγάπης στην πόλη των ονείρων».
Το 1965 σε μια συνέντευξη του στον Patrick Waldberg, ο René Magritte δηλώνει: «τελικά πιστεύω πως υπάρχει ένα οικείο συναίσθημα στην ποίηση και θα το αποκαλούσα «το συναίσθημα του τουρίστα» που πηγαίνει πολύ μακριά για να αναζητήσει την ποίηση, ενώ το οικείο μπορεί να είναι μια ευκαιρία ν’ ανακαλύψουμε μια εντελώς άγνωστη και ανοικεία σε εμάς ποίηση.
Το τρίτο και – προσωπικά – πιο ενδιαφέρον από όλα είναι το πόσο μας ενοχλεί η ποίηση που είναι φτιαγμένη από τα πιο απλά υλικά. Ένας καλός στίχος είναι πολύ σπουδαιότερος ακόμα και του πιο μακροσκελούς και έντεχνου ποιήματος. Τα μήλα, τα συμβατικά ανθρωπάκια, οι ανορθόδοξες συνθέσεις του Magritte είναι σπουδαίες γιατί με ελάχιστα στοιχεία «σκουντάνε», βάζουν σε σκέψεις, μπερδεύουν και γοητεύουν τον θεατή τους. Αυτό είναι πιο σπουδαίο κι από εκατό περίτεχνους πίνακες. Ένας Magritte δηλαδή θα μπορούσε να συγκριθεί με όλο το έργο του Ελ Γκρέκο σε μια στιγμή με γνώμονα την ποσότητα των συναισθημάτων που προκαλεί στον θεατή.
Έτσι κι αλλιώς οι σουρεαλιστές ήταν δημιουργοί που ερευνούσαν βαθιά τον κόσμο των ονείρων, έκαναν σχεδόν όλοι ψυχανάλυση και ίσως να προσπάθησαν να δημιουργήσουν τον δικό τους μαγικό κόσμο, κι όπως ξέρετε δεν αγαπούν όλοι τη μαγεία και ακόμα λιγότεροι την δέχονται και την ερευνούν.
Rima Lyma