Νέα μελέτη: το μπλε το πιο δημοφιλές χρώμα της τέχνης στον κόσμο
Αλλά η τεχνολογία θα μπορούσε να αποτρέψει την τάση.
Το μπλε έχει γίνει πλέον το χρώμα που επιλέγουν οι περισσότερες εταιρείες τεχνολογίας για την εταιρική τους ταυτότητα. Η τάση αυτή εξηγείται από την επιδεικτική δύναμη του χρώματος όπως εξηγούν διάφοροι web designers και όπως δείχνει μια πρόσφατη μελέτη, φαίνεται πως και ο κόσμος της τέχνης έχει πέσει θύμα του «μπλε πυρετού». Ο Martin Bellander, υποψήφιος διδάκτορας στην ψυχολογία στο Karolinska Institutet της Σουηδίας, έχει παρατηρήσει ότι ορισμένα χρώματα εμφανίζονται πιο έντονα από άλλα σε τομείς που σχετίζονται με την τέχνη και την ψυχαγωγία. Ανακάλυψε ότι, ενώ τα τρέιλερ ταινιών τείνουν να είναι ζεστά πορτοκαλί, έργα τέχνης δημιουργούνται όλο και περισσότερο σε ψυχρές αποχρώσεις του μπλε.
Οι Μπλε Αιώνες
Ο Bellander “κατέβασε” πάνω από 130.000 φωτογραφίες από έργα τέχνης από το Διαδίκτυο για να συγκρίνει τα κυρίαρχα χρώματα σε διάστημα δύο αιώνων, σύμφωνα με το περιοδικό Smithsonian Magazine. Οι πηγές του για τους πίνακες που έγιναν μεταξύ του 1800 και του 2000 ήταν ιστοσελίδες όπως το BBC, το Google Art Project, το Wikiart και το Wikimedia Commons. Σε μια τυχαία περιοχή κάθε εικόνας, έκανε μια μεγέθυνση 100 pixel και έφτιαξε ένα γράφημα για να δείξει τον τρόπο με τον οποίο άλλαξαν οι προτιμήσεις των χρωμάτων με την πάροδο του χρόνου. Ο Bellander μοιράστηκε τα ευρήματά του στο blog του και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα σημειώθηκε μια ευδιάκριτη μετατόπιση από το πορτοκαλί στο μπλε. “Οι αλλαγές στο χρώμα μπορεί να οφείλονται σε έναν συνδυασμό παραγόντων”, είπε. “Για παράδειγμα, η έντονη αύξηση του μπλε την εποχή του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου μπορεί να αντικατοπτρίζει πραγματικά την τάση στη χρήση χρώματος”, ανέφερε. Άλλοι παράγοντες θα μπορούσαν επίσης να εξηγήσουν τη μετατόπιση αυτή, όπως για παράδειγμα μια πτώση στην τιμή του μπλε ή η συνειδητοποίηση της τοξικότητας του καδμίου (που χρησιμοποιείται κυρίως για το κόκκινο, το πορτοκαλί και το κίτρινο).
Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο Erin Blakemore του περιοδικού Smithsonian Magazine, η ίδια η τεχνολογία θα μπορούσε να είναι ελαττωματική, καθιστώντας τις πιο σκούρες αποχρώσεις να εμφανίζονται μπλε στις ψηφιακές αναπαραγωγές των έργων τέχνης. Μπορεί η μπλε τάση να έχει ήδη ξεπεραστεί; Όποια και αν είναι αυτή η τάση, μπορεί ήδη να έχει περάσει. Αναλύοντας τις συνήθειες των κοινωνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης (social media), μια πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι οι κόκκινες, ροζ και μοβ εικόνες είναι οι πιο διαδεδομένες στο διαδίκτυο.
Πρωτότυπο άρθρο στο artnet από τον Hili Perlson