Η ΔΗΜΟΣΙΑ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
Μπορεί να τα προσπερνάμε καθημερινά, να περνάμε δίπλα τους φευγαλέα δίχως να δίνουμε την ανάλογη σημασία, είναι βέβαιο όμως πως αξίζουν μια πιο προσεκτική ματιά τα υπαίρια γλυπτά της Αθήνας καθώς πρόκειται για σιωπηλούς αλλά εκφραστικούς μάρτυρες του παρελθόντος.
Άραγε έχουμε αναρωτηθεί ποτέ πόσα είναι τα γλυπτά της Αθήνας που κοσμούν δημόσιους χώρους της; Ποιοί τα φιλοτέχνησαν και με ποια αφορμή; Τι συμβολίζουν και τι υπηρετούν;
#Έρωτας ο Τοξοθραύστης
Στο Ζάππειο από το 1924 στέκει αθόρυβα ο Έρωτας Τοξοθραύστης. Ο Έρωτας, γυμνός και καθισμένος σε βράχο, προσπαθεί να σπάσει το τόξο του. Φιλοτεχνήθηκε από τον Γεώργιο Βρούτο στα τέλη του 19ου αιώνα, ενώ είχε αποσπάσει και βραβείο σε έκθεση στο Παρίσι.
Τα έργα αυτά, έργα της δημόσιας γλυπτικής της Αθήνας είναι αν μη τι άλλο άμεσα συνδεδεμένα με την πολεοδομική και αρχιτεκτονική μορφή της Αθήνας, με τα καλλιτεχνικά ρεύματα της κάθε εποχής αλλά και με τις τροπές των καιρών, την ιστορία δηλαδή της χώρας μας. Έχουν ανεγερθεί σε ένδειξη μνήμης και τιμής σε ανθρώπους που προσέφεραν στην πνευματική πορεία της νεότερης Ελλάδας ενώ παράλληλα σηματοδοτούν και την πορεία της νεότερης ελληνικής τέχνης.
#Το Άγαλμα του Λόρδου Βύρωνα
Η Ελλάς στεφανώσα τον Λόρδο Βύρωνα Ο Βύρωνας υπήρξε πολύ γνωστός ρομαντικός ποιητής και Φιλέλληνας. Πέθανε στο Μεσολόγγι στις 19 Απριλίου 1824.
Η Ελλάδα με τη μορφή ημίγυμνης καθήμενης γυναίκας στεφανώνει τον Βύρωνα με κλαδί φοίνικα ως ένδειξη ευγνωμοσύνης για τις υπηρεσίες του προς αυτήν. Η μόνη σύνδεση του Βύρωνα με τη μορφή της Ελλάδος γίνεται μέσω του βλέμματος και της στροφής του κεφαλιού. Τόσο η παλάμη όσο και το υπόλοιπο σώμα του Βύρωνα δεν βρίσκονται σε διαλεκτική μορφή με τη συμβολική μορφή της Ελλάδος. Λεπτομερέστερα, η Ελλάδα, αποδοσμένη σε μεγαλύτερη κλίμακα, έχει σχεδόν αγκαλιάσει τον φιλέλληνα. Αποδίδεται ανυπόδητη, με ωοειδές πρόσωπο και ένα είδος κεφαλόδεσμου, εν είδει μαφορίου με πτυχές, που φτάνουν έως χαμηλά στην πλάτη, να καλύπτει τα μαλλιά της. Ο Βύρων με τη σειρά του, εμφανίζεται ως αγένειος νεαρός, με στρογγυλό πρόσωπο και περιποιημένη κόμμωση. Φορά κομψά ευρωπαϊκά ενδύματα και μπότες. Η μισοξαπλωμένη γυμνή ανδρική μορφή συμβολίζει τον υπόδουλο Ελληνισμό.
#Το άγαλμα του Χάρι Τρούμαν
Πρόκειται για ένα ορειχάλκινο άγαλμα του 33ου Προέδρου των ΗΠΑ, Χάρι Τρούμαν. Φιλοτεχνήθηκε από τον γλύπτη Φέλιξ Γουέλτον και βρίσκεται στη συμβολή της Λεωφόρου Βασιλέως Κωνσταντίνου με την Οδό Βασιλέως Γεωργίου Β΄ στο κέντρο της Αθήνας, στην περιοχή της Ρηγίλλης. Στήθηκε το 1963 χωρίς την άδεια της δημοτικής αρχής. Γύρω από τον ανδριάντα υπάρχουν οκτώ στήλες στις οποίες αναγράφονται σε ελληνικά και αγγλικά κείμενα ευγνωμοσύνης του ελληνικού λαού για τον Τρούμαν και ο λόγος του ιδίου για την αποστολή στρατιωτικής και οικονομικής βοήθειας στην Ελλάδα, μέσω του Σχεδίου Μάρσαλ μετά τη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Το υπαίθριο γλυπτό ανήκει σε όλους και οι τεχνοτροπικές ή άλλες επιλογές του γλύπτη περιορίζονται ώστε να συμβαδίζουν με τους όρους της παραγγελίας. Έτσι ενδέχεται το τελικό αποτέλεσμα να απέχει απο την αρχική σύλληψη του καλλιτέχνη.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΕΔΩ